Oldal kiválasztása

…melyekkel megzabolázhatjuk az elménket, megnyithatjuk a szívünket, és felébreszthetjük ösztönös képességeinket

 

A taoista meditáció gyakorlásával – amelyet daoista meditációnak is szoktak nevezni – lerakhatod az alapokat, valamint érzelmileg és spirituális értelemben is kiegyensúlyozottabb állapotot érhetsz el. A meditáció a munkában és a privát életünkben egyaránt hasznos segédeszköz lehet a stresszes időszakok átvészeléséhez. Mivel a meditáció egy olyan gyakorlat, amelynek segítségével összekapcsolódhatunk a spirituális énünkkel, abban is támogat minket, hogy objektívebbé váljunk a kapcsolatainkra vonatkozóan.


Az egészséges és harmonikus kapcsolatokról

Ha egészséges és harmonikus kapcsolatokat szeretnénk, ahhoz először magunkkal kell egészséges és harmonikus kapcsolatot teremtenünk. Jelen cikkünk a taoista meditációs technikákról szól, amelyek segítségével a legegyszerűbben tudjuk e célunkat elérni. Ha nincs meg bennünk az arany középút harmóniája, nem vagyunk elég határozottak vagy becsületesek, akkor mások sem fognak bizalmat szavazni nekünk. Ha mi magunk egészségtelen magatartást tanúsítunk, arrogánsak, vagy érzelmileg instabilak vagyunk, akkor nem az egészséges és kiegyensúlyozott partnereket fogjuk magunkhoz vonzani. Ha nem ismerjük magunkat, nem leszünk képesek másokat sem megismerni. Végül pedig: ha nem fejlődünk spirituális értelemben, akkor a kapcsolatunkban felmerülő kihívások is túl nagyok és teljesíthetetlenek lesznek számunkra. Nem leszünk képesek elérni a „szent szövetséget” a másikkal.

A taoista meditációval megnyugtathatjuk az elmét és érzelmeinket, így megelőzhető, hogy túlreagáljunk minden egyes bukkanót az életünkben. Hua-Ching Ni könyvében, a 8000 év bölcsességben így ír: „Általában valami egészen lényegtelen dolog váltja ki az érzelmi reakciót, amely aztán tudat alatt indokolttá teszi az adott viselkedést.”


A taoista meditációról

Gyakran hívják „eggyé válásnak” vagy „a gyökerekhez való visszatérésnek”. Ezen alternatív elnevezések nagy része misztikus tanokból ered, és nehezebben érthető kezdő meditálók számára. Különbséget mutat sok más keleti meditációs technikához képest, mivel az energia-gyakorlatokra helyezi a hangsúlyt az elme-gyakorlatokkal szemben. Igaz, hogy az elmét használjuk a Chi – vagy belső energia – irányítására annak érdekében, hogy lecsendesítsük az érzelmeket, és elengedjünk minden külső befolyásoló erőt, azokat a káros külső hatásokat, amelyek felkavarják az állóvizet lelkünk tengerén. Amikor nyugodtan ülünk, és nem csinálunk semmi különöset (ching-jingwuwei), még akkor is kering bennünk az energia. Ez az úgynevezett mikrokozmikus pálya, amely végighalad felfelé a háton, majd az elülső részen lefelé. A pálya gyógyító energiát állít elő, amely aztán az alsó Dantianban koncentrálódik.

A legtöbb taoista meditációs technika az alsó Dantianra koncentrál, habár a nőknek gyakran úgy tanítják, hogy a középső Dantianra fókuszáljanak, arra a pontra, amely a mellek között a gyomorszáj vagy napfonat felett helyezkedik el. Ez a pont kapcsolódik a szívközponthoz, ahol a Shen lakozik. A nőknek felsőbbrendű spirituális természetük miatt nem kell annyi alap-energiagyakorlatot végezniük, mint a férfiaknak.


A meditáció hatásai

Kívülről úgy tűnik, hogy a meditáló személy csendesen ül, mélyen és lágyan veszi a levegőt egy kis félmosollyal az arcán. Belül azonban nagy erők munkálkodnak, amelyek újraformálják és átírják az energia és a fény útját. Ez a belső gyógyító energia aztán megkezdi a külső átalakítást. A taoista meditációk nem csupán érzésben térnek el más meditációktól, de másképp is néznek ki. Az aggodalom miatt kialakult ráncok kisimulnak és eltűnnek: a test, különösen a gerinc helyzete rendeződik, a taoista meditációt gyakorló tartása pedig megváltozik. Az élet kihívásainak és nehézségeinek kezelése drámai mértékben fejlődik, ennek eredményeképpen pedig az egész személyiség természete is hasonló változáson megy keresztül.

A taoista meditációs technikák belső személyiségre gyakorolt hatásai még drámaibbak. Az érzelmi és pszichológiai értelemben vett tisztánlátás elkezdi átszőni az ember egész létezését. Ahogy a Chi útjai elkezdenek felszabadulni a blokkok alól, az egész test energiája könnyebben és erőteljesebben áramlik. A régi betegségek és problémák enyhülnek, hacsak meg nem szűnnek teljes mértékben.


A csend gyakorlása 

Hogyan lép be valaki ebbe a nyugalmi állapotba, ahol a Chi hatékonyan végezheti feladatát? Lao-ce szerint:

„Maradj csendben.
Tízezer teremtmény emelkedik fel és tündököl
A bölcs figyelemmel kíséri, miként térnek vissza.
Habár minden teremtmény bőségben él
Mindannyian visszatérnek gyökereikhez.
A gyökerekhez való visszatérést békének hívják.”

A Tao meditációra hagyományosan „csendben maradásként” is szoktak utalni. Lao-ce a következő tanácsot adja nekünk a csend gyakorlásához:

„Fordulj befelé és vonulj vissza a világtól.
Tompítsd el az éleidet,
Bogozd ki a csomóidat,
lágyítsd a fényedet.”

 

A test előkészítése: alap meditációs testtartás


Testhelyzet és belső nyugalom

A legtöbb nyugati embernek nehézséget okoz, ha nyugodtan kell ülnie. Izegnek-mozognak, nyújtózkodnak, zajonganak, előre és hátra billegnek, változtatgatják a testhelyzeteket. A belső nyugalmat azonban lehetetlen elérni a külső nyugalom megléte nélkül. A mély belső nyugalom elérésének legelső feltétele, hogy képesek legyünk legalább 20 percen keresztül egyenes gerinccel nyugodtan ülni. Mindez szükséges ugyanis ahhoz, hogy a mély Tao meditációs technikákat el tudjuk végezni.

Mivel a taoista meditáció igen nehéz a kezdőknek, a legjobb, ha kis időegységekkel kezdünk, mondjuk öt perccel. Bizonyos idő elteltével meghosszabbíthatjuk ezt az időegységet. Mindezt addig folytassuk, amíg el nem érjük a 20-30 perc ülést egy helyben úgy, hogy nem kell közben pozíciót váltani vagy mozgolódni. Húsz-harminc percnyi Tao meditációs gyakorlat elegendő a legtöbb ember számára. Ha az a célod, hogy meggyógyíts egy súlyos egészségügyi problémát, vagy halhatatlan légy, sokkal hosszabb időegységekre lesz szükséged. A legtöbb embernek azonban, mint említettem, egy rövidebb szakasz is megfelelő lehet. A taoista meditációban jártas emberek a kezdők többségének nem ajánlják a hosszas, akár több órás szünetek nélküli ülést. A hosszú üléstől ugyanis az energia pangani kezd a szervekben, ami több kárt csinál, mint hasznot. Az egyik oktatóm egyszer azt mondta, hogy a túl sok ülés hatására kieshetnek a fogaim.

Leülhetsz a padlóra keresztbe tett lábakkal, vagy ha sikerül kivitelezned, fél vagy teljes lótusz ülésben is. Egy szék oldalához is letelepedhetsz, így a lábadat ki is tudod nyújtani a padlón.

A kezeidet pihentesd az öledben. A bal kezedet a jobb tenyérre helyezheted, úgy hogy az ujjak összeérjenek. A másik lehetőség a kéz tartására, ha a jobb hüvelykujjadat a bal tenyeredbe temeted, rázársz a bal kezed ujjaival, míg a jobb kéz ujjaival is átöleled a bal öklödet. (Ez a második pozíció egy yin-yang szimbólumot jelenít meg, ha oldalról nézzük.) A kezeidet a combodra is helyezheted.


Gerincoszlop

A taoista meditációban nagyon fontos, hogy a gerinc álló helyzetben és egyenesen maradjon. Ne úgy csináld, mintha vigyázzban állnál, hanem úgy, mintha egy zsineg felfelé húzna a fejed tetejétől fogva, a Bai hui ponttól, a fejtető közepétől. Az álladat húzd egy kicsit be, hogy a nyaki szakasz megnyúlhasson. Így az energia a Du mai energia-vezetéken keresztül – amely a gerinc hátsó felén fut – egyenletesen és gördülékenyen áramolhat.

Fontos, hogy a Tao meditációs technikák végzése közben ne görnyedjünk és ne is mozgolódjunk. Ugyanakkor kerüljük a túlzott merevséget is.

Nincs szükség szigorú és merev testtartásra. A lényeg az, hogy egyensúlyban legyél és stabilan. A mély relaxációs szint elérése elengedhetetlen, azonban ne lazuljunk el annyira, hogy eldőljünk egyik vagy másik oldalra. Ne üljünk túl megfeszítetten se, nehogy megfájduljon a hátunk.

Ha annyira lelazulunk, hogy úgy érezzük, összecsuklunk, az nem helyes a relaxáció szempontjából. Ez egy energiával teli, dinamikus relaxáció típus, amelyben az izmok, az inak, a szervek és az idegrendszer lehetőséget kap a felfrissülésre, regenerálódásra. Sok ember a teljes relaxáció során elalszik vagy elbóbiskol. Nagyon fontos, hogy elérjük a dinamikus meditáció állapotát a taoista meditáció során vagy bármely más Chikung gyakorlat folyamán. Így tud a lehető leghatékonyabb lenni. Nagy különbség van ugyanis a relaxáció és a ernyedtség között.

Nézzük csak a macska példáját. Figyeljük meg, hogyan ül vagy fekszik. A szemei félig vagy teljesen be vannak csukva, teljes nyugalomban van, kívülről úgy tűnik, mintha mélyen aludna. De elég hozzá egy mókus vagy egy madár, amely a közelébe férkőzik, s azonnal fent van. Mély meditációs szinten van, mégis képes azonnal felébredni. Nem kerül nagy erőfeszítésébe, gyorsan akcióba tud lendülni egy pillanat alatt. Erre a dinamikus relaxációra van szükségünk a taoista meditációk során.

 

További előkészületek: a megfelelő légzési technikák


Miután tökélyre fejlesztettük a csendes ülésnek, és a gerinc egyenesen tartásának tudományát, a következő lépés a taoista légzés elsajátítása. A légzéssel kapcsolatban a legtöbb ember úgy gondolja, hogy már nagyon jól megy neki. A valóságban a legtöbb ember egyáltalán nem lélegzik megfelelően. Többnyire a mellkas felső részéből veszik a levegőt, és nem használják ki a tüdő teljes kapacitását.

A hasüreg fölött közvetlenül van egy nagyon nagy kiterjedésű izom – a rekeszizom – amelynek kupola alakja van. A rekeszizom hatással lehet a nyelőcsőre, a fő ütőérre és a bolygóidegre is.

Amikor helyesen lélegzünk a taoista meditációban – hasból, teljesen kitöltve a tüdőt, tetőtől talpig – a rekeszizmot is dolgoztatjuk egyúttal, amely masszírozza az emésztőszerveket, és hozzájárul a vér és a nyirok keringéséhez is az adott területen. A lassú és mély lélegzetvétellel könnyebben elérjük a nyugodt koncentráció állapotát is. Így pusztán a helyes légzéssel elérheted a békesség és kiegyensúlyozottság állapotát, valamint megtalálhatod a középpontodat is. Mindemellett javíthatsz az emésztésed és a légzésed minőségén.


A természetes légzés

A Tao meditációs technikáihoz vagy más Chikung gyakorlatokhoz alkalmazott légzések közül a legalapvetőbb a természetes légzés vagy más néven születés előtti légzés. A lényeg, hogy lélegezzünk hasból, vagy az alsó Dantianból, mintha gyermekek lennénk édesanyánk hasában. Tehát ne tüdőn keresztül vegyük a levegőt, hanem a köldökzsinóron keresztül. Amikor belégzünk, a hasunk domborodjon ki. Amikor kilégzünk, a has húzódjon vissza. Minden Taoista légzés az orron keresztül megy végbe, amelyet speciálisan arra terveztek, hogy megszűrtje és felmelegítse a levegőt, mielőtt az a tüdőnkbe jut. 

Ez egy nagyon nyugtató taoista légzésmód. Ha naponta tizenöt percig így veszed a levegőt, egy idő után megszokod és mindig így fogod. Még alvás közben is, a jótékony hatása pedig igen jelentős lesz.

Mindannyian ismerjük az „üss vagy fuss” érzését, mikor felriasztanak minket, vagy amikor sokk hatása alatt vagyunk. Mi történik a légzéssel ilyen esetekben? Szinte megáll, de legalábbis nagyon sekélyes lesz. Amikor stresszhelyzetben vagyunk, és megállunk egy pillanatra venni pár lassú és mély lélegzetet, az gyakran segít abban, hogy kitisztuljon a fejünk és megnyugodjon az idegrendszerünk. A gyakorlat segítségével jobban tudjuk kezelni a helyzetet.

A taoista kánon átfogó irodalommal rendelkezik a különböző légzésgyakorlatok témáját illetően. Vannak köztük nagyon nehezek is, amelyek oktató jelenlétét is igénylik. Az alapvető meditációs gyakorlatokra azonban – mint az ülés, vagy a Tai Chi – a természetes Tao légzés elegendő lehet. Ültesd gyakorlatba naponta, és le leszel nyűgözve, milyen remek eredményeket lehet elérni egy ilyen egyszerű gyakorlatnak az alkalmazásával.

 

Az energiatest előkészítése: a gyógyító Chi-energia és más hasznos részletek

Láttál már Buddha „ébredő” szobrot? Buddha ülve meditál. Észrevetted az arcán a kis félmosolyt? Nem úgy ül, mint egy darab fa, komoran és mereven. Ugyanezen öröm és nyitottság érzésével kell nekünk is a gyakorlatot végezni. Az egyik dolog, ami eszembe jut, ha az első Tai Chi oktatómra gondolok, az a meleg mosoly, amely mindig ott volt az arcán gyakorlás közben. A taoizmusban úgy véljük, a gyakorlást örömmel kell végezni, hiszen a spirituális munka abszolút szórakoztató! Szóval lazítsd el az arcizmaidat, és engedd, hogy a szádon finom mosoly terüljön el ülés közben. Ne feledd: sokkal több izommunkába kerül egy szemöldökráncolás, mint egy mosolygás.

Az energia a testben nagyon speciális útvonalakon halad. A két fő útvonal a Du mai és a Ren mai. A Du mai a test hátsó részén fut felfelé, a Ren mai lefelé halad a test elülső részén. A találkozási pont az alsó és a felső szájpad csomópontjában van a szájban. A taoista meditációban, mint minden Chikung gyakorlatban, össze szeretnénk kötni ezen útvonalakat vagy pályákat. Úgy valósíthatjuk meg ezt, ha a nyelvet finoman a szájpadláshoz nyomjuk. Olyan ez, mint az áramkörök összekapcsolása. Amikor ezek az útvonalak összekapcsolódnak, a Chi hatékonyabban tud áramolni a testben.

„Arany harmat”

A nyelv szájpadláshoz nyomásának következtében több nyál is termelődik. A taoista meditációban jártas emberek úgy vélik, hogy a nyál értékes anyag, ezért gyakran „arany harmatnak” nevezik. A nyál fehérjéket, hormonokat és egyéb anyagokat tartalmaz, amelyek közrejátszanak az emésztésben, ráadásul antibakteriális hatással is bírnak. Nem egy undorító melléktermék, hanem egy létfontosságú, egészséges anyag, amelyet saját hasznunkra fordíthatunk.

Úgy tartják, a taoista légzés megtölti a nyálat Chivel, amelyet aztán lenyelünk, így az bekerül a belső szervekbe is. Amikor felhalmozunk egy bizonyos nyálmennyiséget, azt erőteljesen nyeljük le, és képzeljük el, ahogy végighalad egészen az alsó Dantianig, minden gyógyír forrásáig. Vannak bizonyos gyakorlatok, melyeknek során a nyelvet mozgatni kell a szájban azért, hogy nagyobb mennyiségű nyál termelődjön. Az így összegyűjtött nyálmennyiséget három részre osztjuk, majd külön-külön nyeljük le a has két oldalára és a középpontra fókuszálva. 

 

Gyakorlatok

 

1. Az eredeti Taoista meditáció


Sok ember úgy gondolja, hogy a szem becsukása segítségére lesz a külvilág kizárásában. Ez esetben azonban fennáll annak a veszélye, hogy túlzottan ellazulsz, vagy el is alszol. A Taoista meditáció nem a transzállapot elérésére vagy az alvásra irányul. Inkább egy dinamikus kapcsolatteremtés a célja a külvilág és belső énünk között. Amennyiben a szemeid becsukása levesz a koncentrációdból ahelyett, hogy segítené azt, hagyd inkább félig nyitott helyzetben, a tekinteted pedig ne legyen fókuszált.

1) Kényelmesen helyezkedj el egy párnán vagy széken, vagy feküdj le komfortosan a padlóra vagy egy ágyra. Teljesen engedd el magad, a fejed tetejétől a lábujjad hegyéig. Feledkezz meg arról, hogy most éppen egy taoista meditációt gyakorolsz. Érezd, amint tested minden egyes porcikája ellazul. Irányítsd a fókuszt fentről lefelé, a fejtől, a nyakra, a vállakra, a mellkas felső részére, a felkarra, az alkarra, kezeidre, ujjaidra, hasadra, az ágyékra, combokra, felső lábszárra, alsó lábszárra, lábfejekre és lábujjakra.

2) Lélegzetvételed legyen lassú és mély. Orrodon keresztül vedd a levegőt, a nyelved tetejét pedig helyezd a szájpadlásra. Amikor belégzel, ragyogó fényt és gyógyító Chi-energiát viszel be testedbe. Hagyd, hogy átjárja egész lényedet, és mélyre hatoljon a testedbe-lelkedbe egyaránt. Hagyd, hogy az energiaáramlás tested és lelked sötét és fájdalommal teli részeit is elérje.

3) Kilégzéskor hagyjuk a fájdalmat, a betegséget és a stresszt távozni testünkből, mintha mindez fekete füst vagy köd lenne.

4) Belső szemeddel kövesd végig, ahogy ez a köd feloszlik a levegőben.

5) Tartsd fenn a taoista meditációs légzést, amely lassú és mély. Engedd meg a testednek, hogy telítődjön gyógyító és nyugtató fénnyel. Hagyd, hogy az összes fájdalom, betegség, bánat és stressz eltávozzon. Csináld ezt 10-20 percig – vagy akár hosszabb ideig, amennyiben szükségét érzed.

6) Ha úgy érzed, készen vagy, dörzsöld össze a tenyered harminchatszor, majd húzd végig a kezed az arcodon, legalább három alkalommal. Ezután nyisd ki a szemed, és térj vissza a külvilágba, megújulva és kipihenten.

7) Ezt a taoista meditációt bármikor megismételheted, amikor utántöltenéd vagy méregteleníteni szeretnéd magad. Ha este gyakorolsz, a gyakorlat végén irányítsd az energiát az alhasba. Ne a fej felé, mert az problémát okozhat az alvásban.


Hogyan szelídítsük meg az Elmét?

Sok embernek nagyon nehezen sikerül elérni a mély meditáció állapotát, mert a fejük tele van gondolatokkal, amelyekből aztán újabb gondolatok születnek. Hasznos lehet egytől tízig számolni a lélegzetvételeket teljes koncentráció mellett. Mikor elértél a tízhez, kezdd újra a számolást. Kezdetben sokszor nehézséget okoz, hogy tíznél tovább számoljunk, anélkül hogy gondolataink elkalandoznának. Idővel azonban a taoista meditáció egyre könnyebbé és egyszerűbbé válik. Valójában csaknem lehetetlen teljesen lecsendesíteni az elmét. Elég azonban néhány perc is a mély meditációban ahhoz, hogy jó hatással legyen az elme és test kapcsolatára.

A meditáció más formáival ellentétben, amelyek pusztán az elme lecsendesítésére irányulnak, a Taoista meditáció azért akarja megnyugtatni az elmét, hogy ne akadályozza a testet, a Chi pedig szabadon tudjon áramolni benne. A Taoista meditáció mesterei megalkották azon meditációs irányzatokat, mint például a Tai Chit, amelyek engedik az embereket mozogni a lassú és folyamatos meditáció állapotában. Ennek eredményeképpen a Chi szabadon tud áramolni a testükben. A Tai Chit gyakran „mozgásban lévő nyugalomnak” is hívják. Míg ülés közben „nyugalomban lévő mozgásról” beszélhetünk. Ez a belső mozgás maga a gyógyulás folyamata, amely a Dantianban mélyen mozgó Chit energetizálja, ezzel pedig megnyitja az energiaösvényeket és a lelki központokat. Így teremtjük meg a mély kapcsolatot az örökkévalósággal is. Minél több időt töltünk el a meditáció állapotában, annál könnyebbé teszi életvitelünket életünk hátralévő részében.


Belső átalakulási folyamatok

Minden taoista meditációs technika az energia, a Chi, a lélek vagy a Shen fejlesztéséről szól. Ennek a fejlesztési vagy finomítási folyamatnak több szintje is van: pszichológiai, érzelmi és spirituális. A meditáció a Jing belső energiává alakításával is foglalkozik, amelyet más néven alapvető energiának is neveznek. Amikor átalakul, Chi lesz belőle, abból pedig újabb átalakítás után tiszta spirituális energia fejlődik, más néven Shen. A Shen aztán visszaváltozik, és Tao lesz belőle. Ez egy lassú folyamat, sok évig tartó komoly és elkötelezett gyakorlást igényel, hogy valaki teljesen elsajátítsa. Az út során azonban rengeteg mindent tanulhatunk és érhetünk el, ezáltal pedig a gyakorlás maga is élvezetes folyamat lehet.

A taoista meditációs technikákban azt mondjuk, hogy a Chi követi a Yit, vagyis az elmét. Régi és jól ismert tény, hogy képesek vagyunk az elménk segítségével irányítani az energiát, az intimitásban rejlő Taót és az eksztázist a testben. Van egy relatíve új ága a nyugati orvoslásnak, a pszicho-immunológia, amely lényegében ugyanezzel foglalkozik. Például a daganatos betegeknek megtanítják, hogyan küldjenek kis fehér katonákat, vagy Pac-Man-szerű teremtményeket a daganatos sejtek legyőzésére vagy bekebelezésére. Ez a módszer igen jó hatással van a betegekre.


2. Mély Nyugalom gyakorlat


Amennyiben megengedjük, hogy mások érzelmileg vagy pszichológiai értelemben kibillentsenek bennünket a középpontunkból, akkor kapcsolataink nehézségeit sem tudjuk majd megfelelően kezelni, még egyébként harmonikus kapcsolat esetében sem. Ez a taoista technika segíthet abban, hogy megtaláljuk a nyugalomközpontunkat, mindezt pedig mozgás közben. Amikor a kapcsolati életünkben kibillenünk a középpontból, megtalálhatjuk a módját, hogy újra rátaláljunk a harmóniára.

1) Első lépésként ülj le egy párnára, olyan magasra, hogy kényelmesen meg tudd támasztani a hátad alsó részét, vagy ülj a szék elülső részére. A lábad helyzete legyen stabil a talajon. Rendkívül fontos, hogy a gerinced egyenesen álljon, és ne legyen túl merev. Soha ne süppedjünk bele a párnába vagy a székbe.

2) Ezután ugrálj körbe egy percig, hogy a feldolgozatlan energia el tudjon oszlani a testedben. Lélegezz ki mélyen és hirtelen, ürítsd ki a tüdődet teljesen. Vegyél három mély lélegzetet, aztán vagy csukd be a szemed vagy hagyd szabadon félig nyitott helyzetben. Engedd el a vállad, és kezdd el a taoista légzést: mélyen és lassan, a hasból. Helyezd a nyelved hegyét a szájpadlásra, és lazítsd el az arcod. Hagyd, hogy a szád finom mosolyra görbüljön.

3) Az elméd vagy figyelmed fókuszát irányítsd az alsó Dantainra az alsó has tájékán. Figyeld meg a légzésed, a Chi áramlásának lassú ritmusát, a Dantianba be és ki. Érezd, hogy telítődsz a jó, tiszta és gyógyító Chivel, majd ereszd el a régi, tisztátalan és használt Chit. Csak pihenj, és hagyd, hogy ez a ritmikus cserefolyamat magától megtörténjen. Ne erőlködj, ne feszengj, ne vágyakozz, ne akard menetrendbe erőltetni, és ne akarj célokat kitűzni. Csak hagyd, hogy az energia és a Tao magával ragadjon. Merülj el mélyen saját lényed nyugodt, csendes mélységben.

4) Mindeközben nagyon érdekes felismeréseid és ötleteid támadhatnak. Jó, ha van nálad egy darab papír és toll, hogy le is jegyezhesd őket. Miután ezzel megvagy, folytasd a taoista nyugalmi technika gyakorlatokat.

5) Amikor érzed, hogy letelt az idő, és a belső nyugalmad kezd megbomlani, hozd előre a kezeidet és dörzsölgesd össze magad előtt harminchatszor. Tedd a szemedre a kezedet, lélegezd be a tenyerek melegét a szembe és az agyba irányítva. Ezután húzd végig a kezeidet az arcodon finoman vagy tempósan felfelé majd lefelé háromszor.

6) Amikor befejezted a taoista meditációt, ülj még legalább egy percig, a kezeidet az alsó Dantianra helyezve, közvetlenül a köldök alá. Hagyd, hogy a tenyered melege behatoljon az alsó Dantianba, majd ott koncentrálódjon a meleg és gyógyító Chi energia.Visszatérés a meditációból.

Légy óvatos azzal kapcsolatban, hogyan térsz vissza a külvilágba egy mély taoista meditáció után. Ne ugorj bele azonnal a napi teendőkbe. Szánj legalább 3-5 percet arra, hogy összeszedd magad. Ha teheted, ülj le, és igyál meg egy csésze teát, vagy finoman nyújts egy kicsit. Ne kezdj azonnal beszélgetésekbe másokkal. Ilyenkor emelkedett és erősen érzékeny állapotban vagy. Ha túl hamar merülsz bele a mindennapi élet eseményeibe, ha feszült helyzetbe kerülsz, vagy ha energiacsere megy végbe közted és egy másik személy között, akkor nagyon könnyen kibillensz az egyensúlyodból. Szóval csak lazán, mint a macska, aki nagyot nyújtózkodik és mélyeket ásít pár percig, mielőtt szépen lassan visszatérne a külvilágba a saját szabályai szerint eljárva.


3. Menjünk mélyebbre: Ösztönös Tudatosság gyakorlat

A taoista meditációt azért fejlesztették ki, hogy energiát gerjesszen, majd azt hatékonyan áramoltassa is a testben. A kínai orvostudományban és a Chikung gyakorlatokban használt meridián rendszert az ősi taoisták fedezték fel, ők voltak a belső világ nagy úttörői, akik mély meditáció közben, képesek voltak nyomon követni azt is, hogyan és hova vándorol az energia a testükben. Amikor gyerek voltam, volt egy átlátszó modellem az emberi testről. Egy teljes emberi test volt átlátszó bőrrel, így megfigyelhettem rajta a belső szerveket. Az ősi taoistáknak is megvolt a maguk átlátszó modellje, mert képesek voltak ablakokat nyitni saját testük felépítése felé, és megfigyelni annak működését. Mindezt boncolás nélkül tudták megtenni.

Lao-ce így vélekedik:

„Anélkül, hogy kilépnél az ajtón,
megismerhetsz mindent, ami az Ég alatt van.
Anélkül, hogy kinéznél az ablakon,
megláthatod az Égben rejlő Taót.”

Belső látásunkkal képesek vagyunk jobban meglátni az igazi követendő utat az életben. Végig tudunk menni életünk érzelmi hegyein és völgyein, keresztül személyiségünk nagy folyóin és szakadékain, majd végül visszatérünk otthonunkba, vissza az örök forráshoz, a Taóhoz.


Arany Tó meditáció

A béke és nyugalom erejét is fel tudjuk használni a taoista meditációban, hogy meghallhassuk felsőbb énünk iránymutatását és ösztönzését. Ezt a felsőbb ént nevezhetjük oltalmazónak vagy segítő szellemnek is. A taoisták, az amerikai őslakos indiánokhoz hasonlóan úgy hiszik, hogy folyamatosan támogató szellemek vesznek körül bennünket. A szellemeket azonban nagyon nehéz meghallani, mert hangjukat gondolataink zaja az esetek többségében elnyomja. Csendben kell legyünk ott belül is, hogy meghallhassuk a „nyugodt, halk belső hangot”, és profitálnunk kell az iránymutatásból, amelyet tőle kapunk. Az Arany Tó meditációban a hangot egy nyugodt vízfelülethez hasonlítják, amely mély és sötét vízzel, valamint végtelen nyugalommal rendelkezik. Ebben a medencében születünk meg mindannyian, itt éljük le az életünket, és ide térünk vissza halálunk után. Igazából soha nem is hagyjuk el.

1) A taoista meditáció megkezdéséhez képzeld el magad parányi békaként, amint csendben ülsz egy tavirózsa levelén, amely finoman ringatózik a tó vizének felszínén. Ragyogó, forró nyári nap van, a külvilág hangos és zajokkal teli. Repülőgépek húznak el a fejed felett, autók suhannak el melletted, gyerekek játszanak a közelben, és felnőttek vitatkozása hallatszik.

2) Mivel már jó ideje ki vagy téve a zajnak, elegánsan belecsobbansz a tavirózsa levelének széléről a vízbe, és elmerülsz a tóban.

3) Egyre mélyebbre kerülsz, erőlködés nélkül haladsz a meleg, sötét tófenék felé. Amint haladsz lefelé az egyes szinteken, elhaladsz gyorsan mozgó halak és vánszorgó teknősök mellett. Látsz kecsesen ringatózó vízinövényeket, amelyek úgy mozognak mint a pehelysúlyú bábok. Végül megérkezel a tó fenekére.

4) Először minden nagyon sáros és piszkos körülötted, mivel felkavartad az iszapot és az üledéket a tó fenekén. Nem igazán látsz semmit, a külvilág hangjai pedig nagyon zavarosak. Annyit tehetsz, hogy leülsz, és hallgatod a szíved halk dobogását. A rohanó világ zaja már messze van tőled, és nem befolyásol többé. Érzed, amint a víz finom áramlása körbetáncolja testedet.

5) Ezután az iszap és az üledék szépen lassan leül a tó fenekére, a víz pedig fokozatosan tisztulni kezd. Képes leszel – talán most először – mindent tisztán szemügyre venni körülötted. A víz meleg és megnyugtató. Nagy csend van, minden oldalról körbevesz a víz, amely az anyaméhre emlékeztet. Lassan és mélyen lélegzel, a gyógyító víz átjárja belsődet. Emlékezz a Taoista meditáció légzéstechnikájára! A lélegzetvételed lassul, szinte eggyé válsz vele, a légzés ritmusa átveszi az irányítást. A szívritmusod is lelassul, átveszi a légzés és a természet ütemét, a Tao ritmusát.

6) Minden világi probléma megszűnik, amint beburkolózol a hatalmas és határok nélküli végtelenségbe, ahol Te mint egyén többé nem vagy fontos. Az apró személyiség, amelyhez egész életedben kötődtél, átadja helyét egy sokkal nagyobb értelemben vett Személyiségnek, amellyel felveheted a kapcsolatot valami nagyobb és végtelenebb erővel. A kis tó, amelyben elmerültél, kiszélesedik, és az élet energiatengerévé alakul át.

7) Itt ülsz, erőlködéstől mentesen lebegve, végtelen jelenléttel a tisztaság és bölcsesség pillanatának végtelenségében.

8) Egy idő után szabadjára engedsz egy Chi-buborékot, majd elkezdesz felemelkedni, visszatérni a világba.

9) Lassan lebegsz felfelé a vízben egészen a felszínig, aztán felhuppansz a tavirózsa szélére energiával telten, felfrissülve, és újra készen szembenézni a világgal.


Miért olyan fontos mindez?

Mi köze van a taoista meditációnak a szexhez és a kapcsolathoz? A válasz a kérdésre: hogyha nem találod meg lelkedben a nyugalmat, akkor nem leszel képes mélyen kötődni valaki máshoz sem. Ha nincs kapcsolat közted és lelked mélye között, akkor hogyan is lennél képes megérteni más lelkének mélyét?

Mindezt a taoista meditációval leszel képes megtenni. Sikerrel járhatsz a szemlélődéssel, felfedezéssel és a hajlandósággal, hogy elmélyedj a saját pszichéd és belső lényed tengerében. Rátalálsz majd a bölcsességre és a tisztaságra, amely előre visz a szent szövetség világában is. Csuang-ce emlékeztet minket: „Nem láthatjuk meg tükörképünket a rohanó patakban, csak az álló vízben.” Csak az az ember képes mások elméjét is megnyugtatni, aki már elérte belső békéjét.


A taoista meditációról szóló cikket a The Tao of Intimacy and Ecstasy című könyvből idéztük, melynek szerzője Solala Towler. 


A szerzőről

Solala Towler több mint huszonöt éve tanítja és gyakorolja a taoista meditációt és a Chikungot (Gi Gong). Tizennégy könyv szerzője, köztük a Tales from Tao és Tao Paths to Love (magyar nyelven nem jelentek meg). 1993 óta szerkeszti a The Empty Vessel: The Journal of Daoist Philosophy and Practice című lapot, amely nyomtatott és online formában is elérhető.


A cikket fordította: Major Réka Ágnes

 

Meditáció és taoista meditáció témában ajánljuk alábbi magyar nyelvű kiadványainkat, melyek kaphatók webshopunkban és a könyvesboltokban:

Ming-Tao Teng: Taoista történet – Mesterek, életek, tanítások

Mantak Chia: Páncélinges Chi Kung

Barb Schmidt: A Gyakorlat

Kövessen minket a Facebookon vagy Youtube csatornánkon!